مفهوم اینورتر در یخچال ، لباس شویی و کولر گازی ها چیست؟

 توضیحات اجمالی 

مفهوم اینورتر در یخچال ، لباس شویی و کولر گازی ها چیست: در چند سال اخیر شاهد پیشرفت فکق العاده لوازم خانگی در سطح دنیا بوده ایم. به طوری که اکثرا لوزام خانگی به بهترین و پیشرفته ترین امکانات و قطعات مجهز شده اند و می توانند، کارایی های هیجان انگیز و بازدهی بی نظیر را به ثبت برسانند. اکثرا این لوزام خانگی نظیر یخچال ها ، لباس شویی ها و کولر گازی ها دارای مصرف های بسیار زیادی بودند و در بعضی مواقع مصرف کننده از پس هزینه های هنگفت استفاده از آن ها بر نمی آمد.

به همین دلیل نز در چند سال گذشتهدر بعضی از این محصولات قطعاتی برای مصرف کمتر قرار داده شد. که به اصطلاح به آن اینورتر می گفتند . این حرکت به خوبی جواب داد و مصرف انرژی در این محصولات به شدت کاهش پیدا کرد. اما امروز با هم می خواهیم مفهوم این کلمه را در یابیم و به صورت تخصصی بدانیم که این فناوری چگونه کار می کند؟

 

کولر گازی های اینورتر

به طور کلی از نظر مصرف می توان کولر گازی های موجود در بازار را به دو دسته اینورتردار و بدون اینورتر تقسیم کرد. اما واقعا کولر گازی های اینورتر چگونه مصرف کمتری دارند؟  به طور کلی کولر گازی های اینورتر دار با نوع معمولی آنها قطعات و امکانات کاملا مشابهی دارند. تنها تفاوت موجود در آنها چند قطعه کوچک برای اینورتر است. در کولر گازی های معمولی در اولین اتصال به برق و روشن شدن دستگاه ، ولتاژ بسیار بالایی از برق شهری را به سمت خود می کشد، و هم باعث مصرف بی رویه انرژی می شود. و هم اینکه منجر به آسیب سیستم سیم کشی الکترونیکی خانه می شود. اما در کولر گازی های اینورتر ، قطعات داخی اینورتر از سیل ورودی‌ ولتاژ به دستگاه جلوگیری می کنند. و در ادامه به صورت درجه ای به ولتاژ اجازه افزایش میزان می دهند.

یکی دیگر از تفاوت های کولر گازی اینورتر با معمولی این است که هنگام رسیدن به درجه دمای هدف خاموش نخواهد شد. بلکه تنها از میزان ورودی ولتاژ کاسته می شود. و کم کم از ظرفیت کاسته می شود. چراکه خاموش و روشن شدن های پی در پی و مکرر خود باعث افزیش مصرف برق و کاهش بازده کولر گازی می شود. کمپرسور های اینورتر در دو نوع مخصوص AC و DC تولید می شوند. که نوع  DC آن هم راندمان انرژی و بازده بالاتری دارد هم اینکه با قطعات اینورتر سازگاری بهتری دارد چراکه نوع AC که همان برق شهری است. باید یکبار تغییر رویه داده و به جریان برق متناوب یا همان DC تبدیل شود. به این ترتیب مصرف در کولر گازی های معمولی بسیار بیشتر از کولر گازی های اینورتر بوده و حتی میزان آسیب آنها به سیستم برق و سیم کشی ساختمان نیز بالا تر است.

مفهوم اینورتر در یخچال ، لباس شویی و کولر گازی ها چیست؟

تفاوت یخچال های دارای کمپرسور اینورتر با یخچال های معمولی

همانور که می دانید یخچال ها یکی از محصولات برقی هستند که می توانند. دمای داخلی خود را پایین آورده و از مواد غذایی در برابر فاسد شدن و تغییر ساختار جلوگیری کنند. که برای اینکار از حرکت سیال یعنی مایع و کویل ها استفاده می کنند. که این عمل مصرف انرژی زیادی می خواهد. برای اینکه مصرف انرژی در یخچال های قدیمی به کمترین میزان خود برسد، چند سالی است. که شرکت های نظیر ال جی و سامسونگ توانسته اند تا فناوری محشری به نام اینورتر را به کمپرسور یخچال های خود بیافزایند که باعث مصرف بسیار کمتر آنها خواهد شد.

در یخچال های قدیمی تر هنگامی دما به میزان مطلوبی می رسید، کمپرسور سریعا خاموش می شد. و در صورت لزوم دوباره فعالیت خود را از سر می گرفت که این کار باعث سیل عظیمی از ولتاژ برای به جریان انداختن دوباره کمپرسور می شد. و در نتیجه مصرف زیادی را در پی داشت اما در کمپرسور های اینورتر یخچال های امروزی، این عمل اتفاق نخواهد افتاد و کمپرسور در یک بازه کم و زیاد دما فعالیت می کند

و به هیچ وجه خاموش نمی شود از آن مصرف زیاد هنگام خاموش و روشن شدن جلوگیر می کند. یکی دیگر از تفاوت های یخچال های اینورتر دار با یخچال های معمولی در صدای خروجی آن هاست ،چراکه کمپرسور های اینورتر دارای قطعات صاف تر و منظم تری در ساختار هستند. و در نتیجه اصطکاک ایجاد شده ناشی از آن ها به شدت پایین است. این عمل باعث می شود تا صدای خروجی این نوع یخچال ها در مقایسه با یخچال های معمولی بسیار کم تر باشد. امروزه جدید ترین و پیشرفته ترین کمپرسور اینورتر یخچال موجود در بازار همان کمپرسور اینورتر خطی ال جی و سامسونگ است.

مفهوم اینورتر در یخچال ، لباس شویی و کولر گازی ها چیست؟

اینورتر در ماشین های لباس شویی

برای درک بهتر مفهوم اینورتر در ماشین های لباس شویی بیایید چرخه معمولی لباس شستن در لباس شویی هایی قدیمی را مرور کنیم. در این ماشین های لباس شویی موتور یا کمپرسور دارای قطعات متحرکی است که به وسیله تسمه تایم به درام متصل می شود. و بدون توجه به میزان لباس موجود فعالیت را شروع خواهد کرد. درنتیجه میزان مصرف آن در هر حالت یکسان است. و میزان صدای زیادی را ایجاد می کند. اما در ماشین های لباس شویی امروزی با تکنولوژی اینورتر، کمپرسور از هیچ قطعه متحرکی برخوردار نیست درنتیجه هیچ اصطکاکی ندارد و مصرفی ناشی از آن وجود ندارد و همچنین صدای از آن ساطع نمی شود. این کمپرسور مستقیما به درام وصل است و خبری از تسمه تایم برای صدای خروجی بیشتر نیست.

اما مهمترین عملکرد این کمپرسور های اینورتر است که دارای سنسور های هوشمندی هستند. که میزان و وزن لباس های داخل درام را می سنجند و بر اساس آن میزان دور درام را تنظیم می کنند. این عملکرد باعث می شود تا در صورت وجود لباس کم از انرژی یکسان مصرف شده در حالت عادی کاسته شود. به این ترتیب صرفه جویی مخصوصی در آنها شکل خواهد گرفت و بازده نیز به مراتب بالاتر خواد رفت. اولین ماشین لباس شویی با فناوری اینورتر ، ماشین های لباس شویی ال جی با کمپرسور اینورتر دایرکت درایو بودند که امروزه نیز طرفداران زیادی در بازارهای ایران دارند.

مفهوم اینورتر در یخچال ، لباس شویی و کولر گازی ها چیست؟

در نهایت

به طور کلی تکنولوژی اینورتر در عصر حاظر باعث شده است تا همه نوع محصولات به آن مجهز شوند چراکه نه تنا باعث صرفه جویی از نظر مالی می شود بلکه باعث می شود بیشتر به حفظ محیط زیست کمک کنیم و از این انرژی ها محافظ نماییم . تکنولوژی اینورتر باعث شده است تا سطح عملکرد محصولات و لوازم خانگی بهتر شود و رضایت استفاده کنندگان از آنها به مراتب بالاتر برود.

سالار معروفی
ارسال دیدگاه